Rak prostaty – czym jest?

Rak prostaty to jeden z najczęściej występujących nowotworów złośliwych wśród mężczyzn. Chorują na niego głównie osoby w podeszłym wieku, rodzinnie obciążone rakiem prostaty.

Rak prostaty powstaje w wyniku przekształcenia prawidłowych komórek prostaty w komórki nowotworowe. Komórki te ulegają ciągłemu, niekontrolowanemu namnażaniu, które prowadzi do powiększenia prostaty. Rak prostaty jest chorobą, która przez dość długi czas może nie dawać żadnych objawów.

Objawy, które występują często mylone są z innymi dolegliwościami, należą do nich między innymi: ból przy oddawaniu moczu, bardzo częste parcie na pęcherz, a także uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza. Rak prostaty jest nowotworem złośliwym.

Co to znaczy? Jest to rodzaj choroby, który zagraża nie tylko zdrowiu, ale również życiu osoby, która na nią choruje. Rak prostaty rozwija się w gruczole położonym wokół cewki moczowej. W większości przypadków są to raki gruczołowe, nazywane również gruczolakorakami. Rak prostaty jest dość częstą chorobą. Zajmuje bowiem drugie miejsce pod względem częstości występowania w populacji mężczyzn.

Jakie są objawy raka prostaty?

Rak prostaty początkowo może występować bezobjawowo. Pierwsze dolegliwości mogą przypominać te, które występują przy łagodnym rozroście stercza. Osoba chora może odczuwać wrażenie stałego parcia na mocz.

Ponadto, może mieć trudności z opanowaniem konieczności pilnego oddania moczu. Często występują również ból i uczucie pieczenia podczas oddawania moczu, trudności w rozpoczęciu mikcji, uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza po oddaniu moczu, a także bardzo częste oddawanie moczu nocą oraz silne bóle w kroczu i w podbrzuszu.

Wraz z rozwojem choroby, pojawiają się kolejne objawy. Należą do nich między innymi krwinkomocz, a także zastoje moczu w pęcherzu, które mogą prowadzić do wodonercza, a ta – do niewydolności nerek. W późniejszych stadiach, choroba jest coraz bardziej bolesna. Ból odczuwalny jest zarówno w podbrzuszu, jak i na poziomie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Zaobserwować ponadto można takie objawy jak: utrata masy ciała spowodowana spadkiem apetytu, osłabienie, bolesne ejakulacje oraz trudności w uzyskaniu wzwodu.

Sposoby leczenia choroby.

Metody leczenia raka prostaty można podzielić na te stosowane w przypadku nowotworu ograniczonego do narządu lub u chorych z nowotworem zaawansowanym miejscowo, czyli naciekającym poza gruczoł krokowy lub dającym przerzuty oraz stosowane w przypadku wznowy miejscowej po już przebytym radykalnym leczeniu raka prostaty.

W przypadku guza, który jest ograniczony jedynie do narządu oraz w niektórych przypadkach raka zaawansowanego miejscowo do dyspozycji są takie metody jak: radykalna prostatektomia, Robotic HIFU, radioterapia, krioterapia oraz leczenie hormonalne. Najbardziej popularną metodą jest prostatektomia radykalna.

Jest to zabieg operacyjny, który polega na chirurgicznym usunięciu gruczołu krokowego i pęcherzyków nasiennych oraz następowym zespoleniu szyi pęcherza z cewką moczową. Zabieg może być wykonany techniką otwartą, laparoskopową, a także w asyście robota Da Vinci. Wymienione metody różnią się między sobą przede wszystkim czasem trwania, a także możliwymi powikłaniami.

Metoda Robotic HIFU natomiast jest metodą znacznie bardziej innowacyjną. Polega na skupieniu fal ultradźwiękowych o wysokiej energii na określonym obszarze zmienionego chorobowo narządu. Jest bez wątpienia najmniej inwazyjną metodą leczenia.