LECZONE SCHORZENIA

Rak prostaty

(gruczołu krokowego) to jeden z częściej występujących nowotworów złośliwych wśród mężczyzn. Wśród kluczowych czynników ryzyka tej choroby wymienia podeszły wiek, rodzinne obciążenie rakiem prostaty (choroba u ojca lub brata) oraz uwarunkowania genetyczne i hormonalne.Rak prostaty to choroba, która przez długi czas może nie dawać objawów, lub są one na tyle niecharakterystyczne, że bywają bagatelizowane. Zaniepokoić powinny m.in. ból przy oddawaniu moczu, częste parcie na pęcherz, uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza.

Rak pęcherza moczowego

Rak pęcherza moczowego początkowo przebiega bezobjawowo. Krwiomocz często będący pierwszym jego objawem bywa bagatelizowany przez chorych. Z tego powodu około ¼ przypadków zostaje zdiagnozowanych już w stadium zaawansowanym. Na powstanie raka pęcherza moczowego w dużym stopniu wpływa prowadzony styl życia, w tym palenie tytoniu i narażenie zawodowe.

Kamica nerkowa

to choroba polegająca na odkładaniu się kamieni w układzie moczowym. Powstają one z filtrowanych przez nerki minerałów, które zlepiają się, tworząc złogi. Jeśli są wystarczająco małe, często udaje się je wydalić, zanim problem stanie się poważniejszy. Czasem jednak złogi powiększają się i powodują bóle, wymuszając na chorym podjęcie leczenia

Przerost prostaty

Jedną z najczęstszych przyczyn nietrzymania moczu u mężczyzn jest przerost prostaty, czyli powiększenie gruczołu krokowego. Przerost prostaty jest naturalnym wynikiem starzenia się organizmu i przyczyną dokuczliwych dolegliwości ze strony układu moczowego. Jeśli jesteś mężczyzną wieku 45+ i masz problem nietrzymania moczu, to być może przyczyną jest prostata.Przerost gruczołu krokowego dotyka niemal całej populacji męskiej, ale tylko u części mężczyzn dochodzi do pojawienia się objawów chorobowych. Każdy mężczyzna 45+ powinien przynajmniej raz w roku odwiedzić lekarza, aby sprawdzić stan swojego zdrowia.

Rak jądra

Rak jądra jest najczęstszym nowotworem dotykającym mężczyzn w wieku od 15 do 35 lat. Najczęstszym objawem, na który należy zwrócić uwagę, jest bezbolesny guzek w jądrze. Wczesne zdiagnozowanie raka jądra zwiększa drastycznie szanse na wyleczenie. To, jak dobrze pacjent reaguje na leczenie, będzie zależeć od typu komórek nowotworowych, tego, czy doszło do rozprzestrzenienia się choroby, oraz ogólnego stanu zdrowia pacjenta.

Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu (inkontynencja) to wstydliwy i kłopotliwy problem. Utrudnia codzienne funkcjonowanie nie tylko osobom starszym, ale także kobietom ciężarnym lub po porodzie oraz mężczyznom z przerostem prostaty. Najczęstszym typem inkontynecji jest nietrzymanie moczu, które objawia się oddawaniem moczu kropla po kropli podczas nawet niewielkiej aktywności. W leczeniu nietrzymania moczu stosuje metody behawioralne (ćwiczenia mięśni Kegla, elektrostymulację, trening pęcherza), leczenie farmakologiczne lub leczenie operacyjne.

Wodonercze

Wodonercze to powikłanie dolegliwości chorobowych, które zaatakowały drogi moczowe, a konkretnie pęcherz moczowy, cewkę moczową lub moczowody. Choroba objawia się zastojem moczu w nerce i pojawiają się, gdy prawidłowo produkowany mocz przechowywany jest w nerce i nie może zostać całkowicie wydalony. W konsekwencji nerka ulega jednostronnemu lub obustronnemu i niebezpiecznemu poszerzeniu.

Zapalenie prostaty

Zapalenie prostaty to choroba zapalna, która dotyka mężczyzn w różnym wieku - może mieć formę ostrą lub przewlekłą. Pierwszymi objawami są zwykle częste oddawanie moczu z silnym uczuciem parcia, pieczenie przy oddawaniu moczu oraz ból w okolicy krocza. Przyczynami zapalenia prostaty są bakterie i inne drobnoustroje, które przedostają się do gruczołu.

Żylaki powrózka nasiennego

Żylaki powrózka nasiennego to przypadłość dotykająca mężczyzn (w dużej mierze tych młodych). Jest to schorzenie, które charakteryzuje się skręceniem żył splotu wiciowatego, który swój początek ma w żyłach znajdujących się w mosznie, mają one formę miękkich guzków o różnych rozmiarach. Postawa człowieka pionowa, dwunożna naraża na ryzyko wystąpienia zastoju żylnego. Żylaki powrózka nasiennego niestety bardzo często powodują niepłodność.

Zapalenie pęcherza moczowego

W warunkach fizjologicznych (prawidłowych) drogi moczowe są jałowe, czyli nie występują w nich żadne drobnoustroje. Do zakażenia dochodzi najczęściej przez cewkę moczową. U kobiet, z powodu małej odległości pomiędzy ujściem cewki moczowej a przedsionkiem pochwy i odbytu, bakterie łatwiej przedostają się do pęcherza moczowego. Niepowikłane zapalenie pęcherza moczowego to najczęstsza infekcja dróg moczowych. U niektórych kobiet występuje wielokrotnie w ciągu życia.

Rak prącia

Rak prącia to rzadko diagnozowany nowotwór dotykający mężczyzn (chociaż w ostatnich latach rozpoznaje się go coraz częściej). Ma to związek ze zmianą aktywności seksualnej mężczyzn, którzy coraz częściej zarażają się wirusem HPV. Nowotwór prącia jest łatwy do zdiagnozowania, gdyż atakuje narząd zewnętrzny zatem może być bez przeszkód rozpoznany podczas badania fizykalnego przez lekarza. Objawami choroby może być wyciek z penisa, brodawki czy występujące na prąciu stwardnienia oraz guzki. Niestety, mimo łatwości w rozpoznaniu chorzy bardzo często zgłaszają się do specjalisty już z zaawansowaną postacią tej choroby. Nowotwór występuje zazwyczaj u mężczyzn około 60. roku życia, chociaż obecnie diagnozuje się go u coraz młodszych mężczyzn.

Krwiomocz

Krwiomocz, zwany hematurią, to obecność krwi w moczu, która najczęściej jest objawem nieprawidłowego funkcjonowania dróg moczowych. Wystąpienie krwiomoczu trzeba jak najszybciej skonsultować z lekarzem, który ustali jego przyczynę i skieruje na odpowiednie leczenie.

Rak nerki

Rak nerki stanowi około 3% wszystkich przypadków nowotworów złośliwych u ludzi dorosłych. Nieco częściej rozwija się u mężczyzn niż u kobiet. W rozpoznaniu raka nerki ważną rolę odgrywają badania obrazowe. Najlepsze efekty, jeśli chodzi o leczenie, zapewnia operacja.

Operacje da Vinci

Robot da Vinci to nowoczesny robot medyczny, który umożliwia wykonywanie skomplikowanych operacji chirurgicznych z takich gałęzi medycznych, jak urologia, ginekologia, chirurgia bariatryczna. Jako certyfikowany operator Da Vinci operacje te wykonuję w szpitalu SPSK2 na pomorzanach.

Nerka opadająca

Nerka ruchoma (opadająca) występuje, gdy nerka przemieszcza się ku dołowi do miednicy mniejszej. U mężczyzn za nerkę ruchoma uważa się nerkę, która jest obniżona względem swojego normalnego położenia o ponad 1,5 kręgu a u kobiet o dwa kręgi (co daje około 5 centymetrów). Niekiedy może być ona przemieszczona ku dołowi jeszcze bardziej. Ruchoma nerka występuje najczęściej u kobiet między 20 a 40 rokiem życia, zwłaszcza odchudzających się. Ze względu na położenie nerek i anatomię około 30 razy częściej występuje ona po prawej niż po lewej stronie.

Torbiele nerek

Torbiel nerki, nazywana również cystą nerki, to przestrzeń wypełniona płynem zgromadzonym w miąższu nerki. Przyczyn powstawania jest wiele, a same torbiele zwykle nie dają żadnych objawów. Podstawowym badaniem diagnostycznym wykrywającym torbiele nerek jest USG jamy brzusznej.

Pęcherz nadreaktywny

Pęcherz nadreaktywny definiuje się jako uczucie silnego parcia na pęcherz, występującego z częstomoczem oraz nykturią, a także z obecnością lub brakiem naglącego nietrzymania moczu po wykluczeniu ewentualnych infekcji bądź innych patologii dróg moczowych. Objawy mogą występować razem lub pojedynczo w różnych natężeniach. Zespół pęcherza nadreaktywnego może mieć bardzo zróżnicowane podłoże. Nadreaktywność pęcherza może mieć charakter idiopatyczny (o nieznanym pochodzeniu), lub wtórny (po operacjach dolnych dróg moczowych, radioterapii czy po chorobach układu moczowego).

Śródmiąższowe zapalenie pęcherza moczowego

Śródmiąższowe zapalenie pęcherza moczowego inaczej zespół bolesnego pęcherza moczowego to przewlekła choroba zapalna dolnych dróg moczowych, której mechanizm rozwoju nie został do tej pory wyjaśniony. Cechuje się ciągłymi lub nawracającymi dolegliwościami ze strony pęcherza moczowego, występujące przez okres co najmniej 6 miesięcy.

Zaburzenia erekcji

Zaburzenia erekcji definiowane są najczęściej jako niezdolność uzyskania i utrzymania wzwodu członka wystarczającego do satysfakcjonującego odbycia stosunku seksualnego. Często towarzyszy im indywidualny dyskomfort i trudności w relacji z partnerem seksualnym.

Nawrotowe infekcje dróg moczowych

Nawracające infekcje układu moczowego to zakażenia, które występują przynajmniej dwa razy w ciągu sześciu miesięcy lub trzy razy w roku. Ich przyczyny są różne i w dużej mierze zależą od wieku, płci i stanu zdrowia.

Zwężenie cewki moczowej

Zwężenie cewki moczowej to sytuacja kliniczna, kiedy pod wpływem różnych czynników zewnętrznych dochodzi do odcinkowego zmniejszenia średnicy cewki, co powoduje przede wszystkim zaburzenia przy oddawaniu moczu.

Testalgia

Ból jądra (jąder) może mieć różne przyczyny, ale najczęściej są to objawy poważnych dolegliwości, dlatego nigdy nie należy go ignorować. Ból jądra dotyka mężczyzn w różnym wieku

Rak moczowodu

Nowotwór moczowodu to najczęściej rak przejściowokomórkowy, który bardzo często rozwija się nie tylko w obrębie samego moczowodu, ale jednocześnie również w miedniczce nerkowej, pęcherzu moczowym i wielu innych lokalizacjach. Występuje nieco częściej u mężczyzn niż u kobiet, szczególnie między 50. a 60. rokiem życia.

Nokturie

Nokturia (nykturia) to częste oddawanie moczu w nocy. Bardzo często dolegliwość stanowi objaw m.in. takich chorób jak przerost gruczołu krokowego u panów, czy cukrzyca. Nieleczona nykturia jest niebezpieczna dla zdrowia, dlatego nie można ignorować jej symptomów

Wodniak jądra

Wodniak jądra to dolegliwość, która charakteryzuje się powiększeniem moszny na skutek nagromadzenia w obrębie osłonki jądra surowiczej treści w kolorze bursztynowym. Prościej mówiąc jest to rodzaj torbieli, czyli tworu, w którym znajduje się płyn otoczony osłonkami. Wodniak jądra może pojawiać się na skutek nieprawidłowego zstępowania jąder do moszny, a konkretniej - niezarośnięcia się wyrostka pochwowego po zstąpieniu jądra.